Myjnia oraz auto detailing w Łodzi
"W latach 90 całą Łódz obsługiwała tylko jedna myjnia samochodowa..."
Pod upływem czasu i zbliżającego się 21 wieku, na rynku zaczęła rozwijać się zupełnie nowa, znana wcześniej jedynie nielicznym branża jaką jest auto detailing. W poniższym tekście postaram się Wam przybliżyć co ten termin oznacza i jakie daje możliwości dla posiadaczy czterech kółek oraz firm zajmujących się ich pielęgnacją.
Co to jest auto detailing?
To zoptymalizowany proces kompleksowej renowacji, czyszczenia, konserwacji i pielęgnacji pojazdu samochodowego w celu podniesienia walorów estetycznych i użytkowych, a także przedłużenia jego żywotności.
Zabiegi przeprowadzane są zarówno na autach nowych jak i używanych. I nie ma nic dziwnego w tym, że auta prosto z salonu poddawane są procesom detailingu.
Po oczyszczeniu auta należy przeprowadzić inspekcję powłoki lakierniczej, zmierzyć jego grubość za pomocą miernika i w razie konieczności uzupełnić lakierem zaprawkowym ubytki lub odpryski. Po inspekcji przystępujemy do korekty. Konserwuje się również plastikowe i gumowe elementy karoseryjne. We wnętrzu zabezpiecza się elementy z plastiku, winylu i przede wszystkim tapicerki skórzane. Można wykonać także pranie tapicerki i wykładziny, a później zaimpregnować je odpowiednimi preparatami.
W starszych autach dochodzi korekta powłoki lakierniczej i czyszczenie wnęk, nadkoli, komory silnika oraz wnętrza. To w skrócie, a jak to wszystko wygląda w rzeczywistości?
W ABC auto detailingu zewnętrznego zalicza sie także innowacyjna technika - renowacja reflektorów- usługa wchodząca w Autodetailing,polegająca na zabiegowi regeneracji/renowacji powieszchni kloszy lamp lub reflektorów,a także ich późniejszym odpowiednim polerowaniu, w celu zniwelowania wszelkich defektów: zmatowienia, popękania i zżółkniecia. Często proces detailingu utożsamiany jest jako pranie tapicerki i polerowanie lakieru-„polerką lakieru”. Według mnie to bardzo uogólnione i krzywdzące w odnośniku jakim jest profesjonalny auto detailing porównanie.
Cały proces może trwać nawet kilka dni. Pierwszym krokiem jest dokładne umycie auta za pomocą myjki ciśnieniowej, oczyszczenie lakieru z nalotów, smoły, owadów itp. Następnie aby przywrócić lakierowni szklistą gładkość oczyszcza się go za pomocą glinki, czyli produktu, który wyciąga z porów lakieru brud i pomaga usunąć nalot środowiskowy, który pozostaje na aucie mimo dokładnego mycia.
Proces glinkowania to podstawa, której nie może zabraknąć przy procesie korekty lakieru. Po oczyszczeniu auta należy przeprowadzić inspekcję powłoki lakierniczej, zmierzyć jego grubość za pomocą miernika i w razie konieczności uzupełnić lakierem zaprawkowym ubytki lub odpryski. Po inspekcji przystępujemy do korekty. Jest to żmudny i wieloetapowy proces wymagający ogromnego wyczucia i przede wszystkim doświadczenia. Czasem rysy czy też uszkodzenia są na tyle poważne że trzeba użyć miejscowo papieru ściernego aby usunąć rysy. Następnie usuwa się rysy za pomocą polerki rotacyjnej i zestawów padów oraz past polerskich, zaczynając od tych najmocniej ściernych przez polerujące aż po wykończeniowe tzw. finiszujące.
Ktoś powie co w tym trudnego, każdy lakiernik to zrobi?! Niby tak, ale doświadczony detailer potrafi zrobić korektę na tzw. lustro usuwając przy tym tylko kilka mikronów lakieru.
Wizyta u lakiernika często kończy się widocznymi na lakierze hologramami oraz ubytkiem w powłoce lakierniczej dochodzącej do 20-30 a nawet więcej mikronów! Pamiętajmy, że powłoka lakiernicza ma swoją określoną grubość – na cele tego artykułu przyjmij średnio 100 mikronów. Jak sami widzicie proces detailingu jest powtarzalny, kolejna „polerka” może skończyć się przebiciem warstwy bezbarwnego lakieru.
Po korekcie powierzchnię lakieru przygotowuje się za pomocą cleanera czyli produktu który zaaplikowany na lakier oczyszcza chemicznie podłoże z pozostałości po olejkach zawartych w pastach polerskich. Tak przygotowaną powierzchnię zabezpiecza się warstwą wosku syntetycznego lub naturalnego. Wybór produktów zabezpieczających jest przeogromny, od wosków syntetycznych posiadających dużą wytrzymałość poprzez różnego rodzaju hybrydy, po typowo naturalne produkty dające świetne efekty wizualne ale też posiadające mniejszą trwałość. Coraz częściej używane się też najbardziej zaawansowane technologicznie powłoki zabezpieczające na bazie krzemu i ceramiki.
Gdy mamy już przygotowany lakier przechodzimy do zabezpieczenia wszystkich pozostałych elementów karoserii, czyli listew, uszczelek, elementów chromowanych, opon. Na felgi nakłada się woski przystosowane do „pracy” w trudnych warunkach, ułatwi nam to późniejsze usunięcie z kół pozostałości pyłu z klocków hamulcowych oraz nalotów drogowych.
Kolejny etap to wnętrze. I tu również panuje stereotyp, że wyprać może każdy spec z „karcherem”. Owszem może to zrobić każdy ale tu też należy pamiętać o odpowiednim doborze środków chemicznych, o tym aby nie przemoczyć materiału i nie uszkodzić go zbyt mocnym detergentem. Poza tym tekstylia to nie wszystko, nie należy zapominać o dokładnym oczyszczeniu kokpitu, listew progowych poszycia drzwi, bagażnika.
Tu również należy podejść z umiarem jeśli chodzi o moc środka czyszczącego bo wbrew pozorom uszkodzić lub odbarwić takie elementy jest bardzo łatwo. Po dokładnym oczyszczeniu zabezpiecza się wszystkie powierzchnie tzw. Dressingami czyli odżywkami zabezpieczającymi materiały przed UV i dającymi ładne efekty wizualne od modnych i stylowych matów poprzez satynę kończąc na połysku. Wybór produktów jest tu równie duży jak w przypadku wosków.
W przypadku tapicerek skórzanych dobór kosmetyków czyszczących i impregnujących jest niesamowicie ważny z uwagi na fakt, że skóra wymaga specjalistycznych zabiegów pielęgnacyjnych dzięki, którym materiał zachowa sprężystość, naturalny wygląd i nie będzie nadmiernie wysuszony.
Jak widać auto detailing to nie tylko „polerka” i „pranie”. To żmudny i wieloetapowy proces, którego efekt końcowy zwykle powala na kolana właściciela auta. Warto przeprowadzać go w autach nowych (zabezpieczenie) jak i używanych.
Cieszy fakt, że branża się rozwija, rośnie dostępność produktów, świadomość społeczna, że coś takiego w ogóle istnieje i co najważniejsze wzrasta liczba osób, dla których to po prostu hobby i filozofia życiowa. Pomimo tego, że powstało już sporo firm zajmujących się profesjonalną kosmetyką samochodową w dalszym ciągu daleko nam do krajów o wysokiej kulturze motoryzacyjnej takich jak Wlk. Brytania czy USA a ilość aut klasy wyższej i luksusowej w naszym kraju cały czas rośnie.
Podstawą w tej dziedzinie jest bardzo duża dbałość o detale i praca na dobrej, sprawdzonej chemii oczyszczającej i pielęgnacyjnej. Na rynku pojawiło się już kilku dystrybutorów hurtowych, u których można zaopatrzyć się w najlepsze na rynku produkty, cały czas wprowadzone są nowości a produkty sprowadzane są z całego świata, nawet z krajów tak odległych jak Japonia, Korea Południowa czy USA.
Dlaczego warto wybrać Crystal Serum? Asfor autoryzowany partner
Crystal Serum to najlepsze co możesz zrobić dla swojego samochodu - technologoia kompozytów ceramicznch to najnowsza generacja powłok ochronnych (ceramicznych), charakteryzująca się wyższą odpornością , trwałością oraz połyskiem.
Usługa zabezpieczenia Crystal Serum jest zabiegiem wyróżniającym się zegarmistrzowską precyzją i stosowaniem najwyższego standardu detailerskiego.
Crystal Serum może być aplikowany tylko przez przeszkolonych profesjonalnych detailerów, posiadających Akredytację Gtechniq Crystal Serum.
Ważne:
Potwierdzeniem wykonania usługi Crystal Serum jest otrzymanie:
- karty gwarancyjnej Gtechniq
- naklejki z unikalnym numerem seryjnym, przypisanym do produktu wykorzystanego na zabezpieczenie.
Jak działa Crystal Serum?
Crystal Serum jest najsktuczeniejszą powłoką ochronną dla Twojego pojazdu. Tworzy ceramiczne zabezpieczenie o, do tej pory niespotykanym poziomie odporności na zarysowania, połysku, trwałości, oraz odporności na chemikalia.
W odróżnieniu od powłok ceramicznych, zastowanie technologii kompozytowej struktury w przypadku Crystal Serum oznacza dla lakieru Twojego pojazdu lepszą ochronę przed zużyciem w wyniku pielęgnacji (np. powstwanie kolistych zarysowań) i szkodami powstwałymi w wyniku działania mocnej chemi.
Z powłoką 9h na górze oraz elastyczną 7h na dole (mierzone w twardości ołówkowej), Serum ma wyższą odporność i ochronę niż tradycyjne powłoki 9h. Tworzy trwałą i krystaliczną warstwę zwiększając połysk nawet nowego pojazdu.
Jest odporny na ekstremalne warunki atmosferyczne. Wytrzymuje temperaturę od -40 do +250 stopni Celsiusza. Dodtkowo Serum hamuje proces starzenia się lakieru, dzieki ochronie przed promieniami UV.
Jest odporny na ekstremalne warunki atmosferyczne. Wytrzymuje temperaturę od -40 do +250 stopni Celsiusza. Dodtkowo Serum hamuje proces starzenia się lakieru, dzieki ochronie przed promieniami UV.
Dla spotęgowania efektu zabezpieczenia i właściwości samooczyszczania, proponujemy zaaplikowanie na Crystal Serum powłoki Gtechniq EXO – taki zabieg nazywamy Crytal Serum Black lub CS Black
źródło www.gtechniq.com